Ahad, 22 September 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk

Hari ini Alim dan keluarga pulang ke kampung nenek dan datuk di kajang . Alim tidak sabar untuk pulang dan bermain dengan ayam dan itik nenek dan datuk di kampung.Alim keluar dari kereta mencari ayam dan itik namun tidak berjumpa. Alim sedih dan marah.Nenek dan datuk berlari mendapatkan Alim yang sedang menangis di tepi reban. Alim tidak faham mengapa ayam dan itik tidak ada dalam reban. kelihatan datuk berada di reban ayam dan itik baharu 50 meter dari reban lama.Dari dapur alim ketawa bersama abang dan kakak sambil menonton cerita kartun.

Rujukan :Normaliza Abd Rahim.(2019).Kajian wacana dan strategi komunikasi teori dan aplikasi.Universiti Malaysia Terengganu.




Jenis multimedia yang boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita sosial tersebut.


Facebook
Dengan menulis balik jalan cerita yang hendak disampaikan dan ini akan menarik lagi masyarakat untuk membaca apa yang berlaku. Melalui penyebaran di facebook ibu bapa akan membaca dan mereka akan ceritakan apa yang berada dalam cerita tersebut. Hal ini kerana di facebook semua berita dan info dapat disebarkan dengan meluas.

Twitter
Melalui penulisan di twitter akan menjadikan lebih menarik kerana pembaca di twitter banyak terdiri daripada golongan muda dan dengan cerita ini dapat menarik minat mereka untuk membaca


Youtube
Membuat filem animasi dan hantar ke you tube akan menjadikan lebih mudah cerita ini di kongsi kepada orang ramai. Kanak-kanak pada masa kini lebih suka  bermain talifon dengan melihat video kartun di youtube.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BBM3410Satu2019: VLOG MAKANAN INDIVIDU

Assalamualaikum pada bahagian ini saya akan bercerita tentang video vlog makanan yang mana ini merupakan individu tetapi saya telah memilih ...

data-config="{'skin':'skins/scmGreen/skin.css','volu